دستورالعمل‌های بسته‌بندی کالا؛ ویژه فروشندگان محترم تیمچه

اگر فروشنده تیمچه هستید، بهتر است با نکات و قوانین مربوط به بسته‌بندی محصولات، آشنایی کامل داشته باشید. چون در غیر این صورت ممکن است کالاهایی که برای انبار تیمچه ارسال می‌کنید، به دلیل عدم بسته‌بندی مناسب، پذیرش نشوند.

دستورالعمل‌ها و قواعدی که در این صفحه مشاهده می‌کنید، از اول شهریور ماه ۱۴۰۱ لازم الاجرا هستند و از این تاریخ به بعد، بسته‌بندی محصولات باید طبق این دستورالعمل‌ها انجام شود. پس لطفا این مطلب را با دقت مطالعه و دستورالعمل‌های ذکرشده را در بسته‌بندی خود لحاظ کنید.

بسته‌بندی مناسب کالاها برای تیمچه اهمیت زیادی دارد؛ به این دلیل که با جلوگیری از آسیب دیدن کالا قبل از رسیدن به دست مشتریان، یک تجربه‌ خرید لذت‌بخش و راضی‌کننده برای آن‌ها ایجاد خواهد شد.

قوانین مربوط به پلمب کالاها

تمام کالاها برای ورود به انبار تیمچه باید در حالت پلمب باشند. برای پلمب کالاها می‌توان آن‌ها را به دو دسته تقسیم کرد:

  1. کالاهایی مثل گوشی‌ موبایل، لپ‌تاپ، تلویزیون و … که پلمب کارخانه‌ای دارند و پلمب در مرحله تولید کالا و توسط شرکت سازنده انجام می‌شود. کارشناسان ورود کالای تیمچه، این دسته از کالاها را فقط با پلمب اولیه و کارخانه‌ای پذیرش می‌کنند.
  2. کالاهایی مثل لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی، میز و… که پلمب مخصوصی ندارند. در این حالت فروشنده باید کالا را در یک حالت مشابه پلمب مثل شیرینگ و به صورت کاملا بسته (به صورتی که ماهیت کالا قابل تشخیص باشد) به انبار تحویل دهد.

دو نکته مهم در مورد پلمب کالاها:

  • از آن‌جایی که پلمب کالاها توسط کارشناسان تیمچه باز نمی‌شود، مسئولیت صحت و سلامت کالا، تطبیق کالا با سفارش مشتری و تعداد صحیح داخل بسته‌ها بر عهده فروشنده است.
  • پلمب باید به گونه‌ای باشد که در زمان ورود کالا، کارشناسان تیمچه بتوانند ماهیت کالا، تطبیق با سفارش مشتری و سایر جزئیات مربوط به سفارش را تشخیص دهند؛ در غیر این صورت کالا پذیرش نخواهد شد.

چند نمونه از پلمب قابل پذیرش و غیر‌قابل‌پذیرش در انبار تیمچه را می‌توانید در تصاویر زیر مشاهده کنید.

بسته‌بندی کالا

بسته‌بندی کالا

بسته‌بندی کالا

بسته‌بندی کالا

استثنائات پلمب کالا

قوانین ذکرشده در مورد پلمب کالا، برای کالاهای زیر صدق نمی‌کند:

لاستیک خودرو (تایر): برای بسته‌بندی لاستیک خودرو، نیازی به شیرینگ (پلاستیک حرارتی)، تسمه‌کشی و نوار بسته‌بندی نیست و تحویل و پذیرش این کالاها بدون شیرینگ امکان‌پذیر است.

طلا و جواهرات: از آن‌جایی که در مورد این کالاها حساسیت ویژه‌ای وجود دارد، لازم است بسته‌بندی کالا به گونه‌ای باشد که در زمان تحویل آن به انبار، امکان سنجش وزن و تطبیق کالا با سفارش مشتری وجود داشته باشد.

دستورالعمل‌های بسته‌بندی مربوط به سایر کالاها:

۱) کالاهای تیز یا برنده

کالاهایی مثل قیچی، چاقو، کاتر و … که تیز هستند یا یک لبه تیز دارند، باید حتما با حفاظ بسته‌بندی شوند. چون در غیر این صورت ممکن است برای همکاران ما یا مشتریانی که کالا را تحویل می‌گیرند، خطرآفرین باشد. بسته‌بندی این کالاها باید به گونه‌ای باشد که قسمت تیز آن، در معرض تماس همکاران ما یا مشتریان قرار نگیرد. جزئیات بیشتر در مورد بسته‌بندی این گروه از کالاها را در جدول زیر بخوانید.

بایدها نبایدها
این کالاها را تا حد امکان باید با پلاستیک حباب‌دار بسته‌بندی کنید و دور آن را کاملا با چسب ببندید. به‌خصوص لبه‌های تیز باید با استفاده از پلاستیک حباب‌دار و چسب کاملا پوشانده شود. این کالاها نباید بدون پلاستیک حباب‌دار و فقط با یک پوشش پلاستیکی یا کارتنی ساده بسته‌بندی شوند. چون در این صورت به راحتی سوراخ می‌شوند.
در زمان بسته‌بندی کالا مطمئن شوید که قسمت‌های تیز، کاملا پوشانده شده است. بسته‌بندی این کالاها نه باید آن‌قدر آزاد باشد که کالا از داخل آن سر بخورد و نه آن‌قدر محکم باشد که کالا پلاستیک را سوراخ کند.
بهتر است بعد از اینکه کالا را با پلاستیک حباب‌دار بسته‌بندی کردید، ‌مجددا آن را با یک پلاستیک معمولی بپوشانید.

۲)‌ کالاهای حساس و شکستنی

کالاهایی مثل لامپ، لیوان‌های شیشه‌ای و ماگ، سرویس‌های چینی و کریستال و … که حساس و شکستنی هستند، باید با استفاده از پلاستیک حباب‌دار کاملا بسته‌بندی شوند یا در یک جعبه محکم قرار بگیرند. در غیر این صورت ممکن است کالا در مراحل پردازش انبار و ارسال برای مشتری، شکسته شود و خطراتی را برای همکاران ما یا مشتریان ایجاد کند. بایدها و نباید‌های بسته‌بندی این کالاها:

بایدها نبایدها
برای جلوگیری از آسیب دیدن این نوع از کالاها، باید هر کدام از آن‌ها به‌صورت جداگانه با پلاستیک حباب‌دار بسته‌بندی کنید یا آن را در جعبه قرار دهید. مثلا برای یک بسته لیوان ۶تایی، باید هر کدام از لیوان‌ها را با پلاستیک حباب‌دار بپوشانید. در بسته‌بندی کالاهای شکستنی نباید فضای خالی وجود داشته باشد؛ چون احتمال شکسته‌شدن و آسیب‌دیدن کالا بیشتر می‌شود.
کالاهای شکستی را باید حتماً داخل یک کارتن قرار دهید تا در صورت شکستگی، کالاها پخش نشوند.

یک نکته مهم: اگر کالای شما تاریخ انقضا یا بسته‌بندی ویژه‌ای دارد، باید به‌گونه‌ای بسته‌بندی شود که همکاران ما در زمان دریافت کالا بتوانند تاریخ آن  را بررسی کنند.

۳) کالاهای پنبه‌ای و پوش‌دار

کالاهایی مثل عروسک‌، اسباب بازی، کوسن و… که پنبه یا پوش دارند، باید با یک کیسه زیپ‌دار یا شیرینگ بسته‌بندی شوند تا در فرایند پردازش و ارسال برای مشتری آسیب نبینند. جزئیات بیشتر در مورد بسته‌بندی این گروه از کالاها را در جدول زیر بخوانید.

بایدها نبایدها
این کالاها باید در کیسه‌های مهر و موم شده شفاف قرار بگیرد یا شیرینگ شود. اندازه کیسه مهر و موم‌ شده یا شیرینگ نباید بزرگ‌تر از ابعاد کالا باشد.
برای جلوگیری از آسیب‌های احتمالی، مطمئن شوید که کالا به خوبی مهر و موم شده باشد. در بسته‌بندی این کالاها، بخش‌هایی از کالا نباید پوشانده شود.

۴) پوشاک و پارچه

کالاهایی مثل لباس، حوله، عروسک پارچه‌ای و … باید در یک کیسه زیپ‌دار بسته‌بندی یا شیرینگ شوند تا در فرایند پردازش و ارسال برای مشتری، رطوبت یا گرد و غبار به کالا آسیب نزند. بایدها و نباید‌های بسته‌بندی این کالاها:

بایدها نبایدها
کالاها را کنار هم قرار دهید و بین آن‌ها یک مقوا بگذارید و آن را در کیسه مهر و موم شده شفاف قرار دهید یا شیرینک کنید. اندازه کیسه مهر و موم‌ شده یا شیرینگ نباید بزرگ‌تر از ابعاد کالا باشد.
پارچه‌هایی مثل چرم که ممکن است با کیسه یا شیرینگ آسیب ببینند را باید در یک جعبه قرار دهید. آویزهای لباس را نباید در بسته‌بندی قرار دهید.
در بسته‌بندی کفش‌ها باید دقت کنید که کفش کاملا داخل جعبه یا کیسه زیپ‌دار قرار گرفته باشد. در مورد ارسال کفش، نباید سایز لنگه‌های کفش باهم متفاوت باشد.
کفش‌ها را نباید به صورت گروهی و بدون جعبه کفش یا کیسه زیپ‌دار بسته‌بندی کنید.

۵) کالاهای کوچک

کالاهای کوچکی مثل فلش مموری، لاک و سایر لوازم آرایشی و بهداشتی ریز، لوازم التحریرهای کوچک و… را باید در کیسه‌ زیپ‌‎‌دار بسته‌بندی کنید. در غیر این صورت ممکن است در فرایند پردازش یا ارسال کالا به مشتری، گم شوند یا آسیب ببینند. جزئیات بیشتر در مورد بسته‌بندی این گروه از کالاها در جدول زیر مشخص شده است.

بایدها نبایدها
این کالاها را باید در کیسه‌های مهر و موم شده شفاف قرار دهید یا شیرینگ کنید. این کالاها را نباید با فشار اضافه، در کیسه‌ای کوچک‌تر از اندازه کالا بسته‌بندی کرد.
این کالاها را نباید در کیسه‌ای قرار دهید که خیلی از بزرگ‌تر از اندازه کالا باشد.
این کالاها را نباید در کیسه‌های سیاه و مات قرار دهید.

اگر در مورد بسته‌بندی کالاهای خود به توضیح بیشتری نیاز دارید، حتما آن را با کارشناس خود در واحد بازرگانی در میان بگذارید.

ممکنه دوست داشته باشی!
سوال یا نظرت رو ثبت کن

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.